
The Alcove - part 2
Publicatiedatum | 20 december 2021 |
Bewerkt op | 22 december 2021 |
Een fascinatie voor alles wat donker en sober is
Zelfs vóór covid-19 toesloeg was angst al een dominante emotie, vooral in de levens van jonge mensen. In recente jaren heeft research keer op keer aangetoond dat millennials en mensen uit Gen Z meer last hebben van stress en onrustigheid door verwachtingen vanuit de samenleving, de economische situatie en allerlei ecologische zorgen. Geen wonder dat sommigen van ons een sombere kijk hebben op de toekomst.
Horrorfilms als inspiratie
In plaats van terug te vallen op nostalgie (zoals in The Chamber), alternatieve therapieën (zoals in The Nest) of actief proberen om een betere samenleving te creëren (zoals in The Hub) zal een deel van de samenleving hun angst omarmen en een fascinatie ontwikkelen voor al wat donker en somber is. De meest extreme exponent hiervan zijn de ‘horror’ en ‘gore’ aesthetics. Horror is al twee decennia lang het snelst groeiende filmgenre en dat zien we terug in trends omtrent afschuwelijke schoonheid.
De vertaling naar interieurdesign
Toch is het niet allemaal slecht. We mogen dan wel een fascinatie voor horror hebben, veel mensen zien hun angst onder ogen en gaan er op een actieve en positieve manier mee overweg, door bijvoorbeeld bij actiegroepen te gaan.
In interieurdesign kunnen deze angstige gevoelens en de fascinatie voor donkere dingen teruggevonden worden in donkere en ingetogen stijlen. Hier zien we interieurs met veel donkere en zelfs grotachtige kleuren, met een focus op mosachtige groene kleuren.
Een niet-Instagrambaar eindresultaat
Het eindresultaat ziet er een beetje gothic uit. Een beetje architecturaal en afstandelijk, maar toch met een gezellig element. Interessant genoeg zien we hier ook vaak niet-Instagrambare interieurs. In de horeca worden kleuren vaak erg donker en gedesatureerd gemaakt, zodat ze in het echte leven niet teleur stellen. Dat is een reactie op de met kleur verzadigde stijl van foto’s van eetgelegenheden op Instagram.
Wandobject ABSTRACT PARCHMENT A
Fauteuil BUENO is verkrijgbaar bij onze partner XOOON.